آیههای دوا و شفا
نویسنده
چکیده مقاله:
در غرب پیش از رنسانس، تنها باغهای مثمر با گیاهان دارویی و اغلب در جوار صومعهها برپا میشدند. رهبانیت و دوری از مظاهر جذاب دنیا که شعار مسیحیت قرون وسطی بود، مانع از آن بود تا باغ به عنوان یک محصول فرهنگی و ذهنی در آن سرزمین به حساب آید. در این تفکر، زمین و هرچه در آن بود، رقیبی برای فهم حقیقت و ماوراء طبیعت بود. پرهیز از طبیعت موجب شد باغ برای گروه گیاهان دارویی پدید آید. در نتیجه باغ از یک سو محصول و از سوی دیگر موجد گیاهان دارویی بود. سازندگان باغ، که از طرحهای هندسی برای تقسیمبندی عرصه آن استفاده میکردند تا کرتهای بیشتر و مناسبتری برای کشت به دست آورند، درصدد برنیامدند تا به نظم باغهای خود بعد جدیدی اضافه کنند. از اینرو موضوع قابل بررسی در این باغها به انواع گیاهان، خواص و روشهای کشت آنها محدود میشد. در مقابل، در دنیای شرق باستان، ضمن آنکه دانشهای مربوط به گیاهان و خواص سلامت آنها رایجتر و پیشرفتهتر بود، باغ محصولی فرهنگی به حساب میآمد؛ زیرا زمین در پیوندی وثیق با آسمان به سر میبرد و همراهی زمین و زمینیها برای دستیابی به آسمان و مواهب آن، شرط لازم شناخته میشد.تمنای حقیقت و عالم بالا، آنچنانکه در ذهن شرقیها تعریف میشد، موجد باغ، و عناصر طبیعت از جمله گیاهان، ابزار آن بودند. در این نگاه، محصول باغ، آرامش و حال آن فرصتی برای دستیابی به عوالم برتر بود. این نگاه در جهان اسلام نیز با اندکی تفاوت رواج داشت. در سرزمینهای شرقی، خواه در چین با آیینهای تائو و شینتو، یا هند با هندوئیسم و ممالک اسلامی، طبیعت و عناصر آن از جمله گیاه، عنصر واسط و ابزاری برای لمس حقیقت شناخته میشود. از اینرو معابد تائو در دل طبیعت و معبد هندوها در زیر درختان و معبد مسلمانان، مسجد، در طبیعتی بیآلایش و منزه از الحاقات و افزودههای انسانی برپا میشود.مبادله فرهنگها در طول تاریخ و عرض جغرافیا موجب شد تدریجاً مفاهیم به دست آمده در یک فرهنگ به عنوان عنصر منظر به فرهنگ دیگر نیز رسوخ کند.گیاهان مقدس از آن جمله است که اگرچه در اندیشه اسلام نمیتواند واسطه فیض الهی باشد، اما به قرینه پذیرش ادیان باستانی ایرانیان و همچنین باورهای عامیانه سرزمینهای مجاور با اندکی تسامح، نشانه توسل به اولیایی قرار میگیرد که به صراحت قرآن میتوانند برای شفاعت اذن خداوند را داشته باشند. از اینروست که در سرزمین اسلامی ایران، درختان زیادی در مقابر مقدس و مکانهای آئینی دیده میشود که به نشانه توسل به اولیاء دین، مورد رجوع عامه هستند و به نشانه پیوند معنوی و قرار ذهنی با او، برای رسانیدن پیام به مرجع مطلوب، گرهای بر شاخسار آن میزنند. اینچنین باغ شفابخش از پهنهای کالبدی به سیستمی غینی-ذهنی با بازیگری و نقشآفرینی گیاهان و سایر عناصر طبیعت بدل میشود که به آدمیان هم شفای جسمی میدهد هم سلامت روحی.
منابع مشابه
شفا بخشی حج
مطالعه در باره حج و ابعاد گوناگون آن، به ویژه مطالعه آیات و روایات حج، این نکته را روشن میسازد که حج دارای آثاری شگرف در علاج گرفتاریهای روحی و روانی، فکری و آسیبهای اجتماعی است این نوشتار بر آن است تا با بررسی بخشی آسیبها و چگونگی علاج آن در حج، گوشهای از آثار این رکن بزرگ اسلام را مطرح سازد؛ باشد که اهل نظر با دقت و تأمل بیشتر، زوایای این بحث را بهتر و بیشتر بکاوند و آن را به صورت شایسته...
متن کاملاحساس گناه: بیماری یا شفا
Morality, guilt, disorder, and crime are considered as key concepts to dialogue between traditional and modern world. From Davanloo’s perspective (2001), guilt is such an overwhelming feeling that in most cases leads to mental illness. However, the experience of guilt may be supposed to lead to dynamics of human life and healing as well. So what makes the boundary between health and disea...
متن کاملسیری در آیهی شفا، تاملی در مقابلهی مفاهیم ظلم با ایمان و شفا با خسران در قرآن کریم
Background and Objective: The verse of "shifaa" (and We send down, of the Quran, that which is a healing and a mercy to the believers and the unbelievers it increases not, except in loss Al- Israa:82) is the leading document for Quranic and medical interdisciplinary researches. Despite its popularity, it has not found its particular grounding amongst us. This research was an endeavor to enlight...
متن کاملشفا از منظر قرآن
طب سنتی پایه گذار طب نوین موجود، قدمتی چندین هزار ساله و سابقه ای دیرینه به قدمت عمر بشر دارد و چینیان از حدود 300 سال قبل از میلاد سنگ نوشته هایی در مورد طب سنتی دارند. علیرغم اینکه طب جدید امروزه جهان شمول می باشد ولی در هر جای آن ردپایی از طب سنتی مشاهده می شود به خصوص اینکه داروها اکثراً ریشه گیاهی دارند. انسان های متفکر و فیلسوف به عنوان پزشک، پیش کسوتان این طب بوده اند و با آمدن ادیان الهی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 9 شماره 38
صفحات 3- 3
تاریخ انتشار 2017-05-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023